صورى

الاثنين، 6 ديسمبر 2010

عمرى ماهنسى

عمرى ماهنسى لما كنت طفل فى الابتدائى
 وفى سنه من سنوات الدراسه اصحابى عدلوا فى درجاتهم
وقابلنى واحد من الاعزاء علىَ
وقالى تلاقيك عملت زيهم وشك فىَ !!!بس انا مسامح.

عمر ماهنسى لما جت فتره علىَ وانا صغير
 كنت كل سنه اتعب فى نفس التوقيت تقريباً
كانت عندى حمى شديده شويه وكل اللى حوالىً يبكوا وزعلانين على !
خايفين لأموت
طبعاًعمرى ماهنسى وقفتهم جنبى عمرى ماهنسى بكائهم على
 َوأحب أقول لكل واحد فيهم
ماتبكيش علىَ يانور عنيَه أصل بكائك علىَ هايزود بكائى شويه
ومابحبش حد يشوف الدموع فى عنيَه
عشان لأصعب عليه ولا يزعل عليَه

عمرى ماهنسى لما مالحقتش الكليه اللى انا عايزها على حاجات بسيطه

 وطبعا زعلت
لكن ربنا عوضنى فى كليتى وجعلنى من الاوائل (الحمد لله)

عمرى ماهنسى كل واحد من اصحابى كان صاحب بجد كان اخ بجد
 كان بيحبنى بجد
حب بصدق مش حب مصالح ولا مطامع

عمرى ماهنسى كل بنت عرفتها وكانت اخت ليهَ
 وبصراحه كل اللى أقدر أقوله ليهم
انتم اخوتى بل أكثر ورب أخت لم تلدها لك أم ولكن ولدتها لك  الايام

عمرى ماهنسى المشاكل الكبيره اللى تضيع بلد على بعضيها ورغم ذلك
وقفنا انا وبابا وكل اخواتى قدمها لحد لما ربنا كرمنا واتحلت 

عمرى ماهنسى شخص عزيز عندى وقف جنبى كتير
 مش هانسى فضله علىَ
مش هانسى مساعدته ليهَ فى شغلى وفى تعبى
(جزاه الله خيرا)

عمرى ماهنسى لما حاولت أساعدهم لما حاولت أقف جنبهم 
ورغم ذلك باعوا الرخيص بالغالى وهم اللى اختاروا وأحب أقول ليهم
(إن لم تبكى على نفسك فتباكى )

عمرى ماهنسى لما وقفت جانبه لما ساعدته . الناس كلها اتخلت عنه الا أنا
الناس كلها انتقدته الا أنا ورغم ذلك يتسبب فى مشاكل كتيره لى
 بس انا مسامح

عمرى ماهنسى لما وقفت وقلت ليه انت عايذ تدمر سعادتى ليه ؟!
قالى مايهمنيش
بكيت كتير وشعرت بالذل والهوان . بقى ده جزاتى
بقى الشخص ده يعمل كده طيب ازاى
نسى وقفتى فى جوازه  نسى وقفتى فى تعبه .بس انا مسامح

عمرى ماهنسى لما حصلت مشكله ما بينى وبينه
وقف وقالى :ابقى شوف مين اللى هاينفعك
قلت ليه النافع ربنا بس انا مسامح

عمرى ماهنسى كرم ربنا ليه بحفظى للقرآن وجعلنى من الاوائل
وأكرمنى بالتأجيل من الجيش وحاجات كتيره (اللهم لك الحمد)

عمرى ماهنسى الاعزاء علىً اللى ماتوا فى شبابهم
 واللى كنت بحبهم بجد مش هانساهم أبدا
مش هانسى كلماتهم الجميله ولامواقفهم النبيله (الله يرحمهم)
 والبقيه تأتى فيمابعد


هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

اللى بيفهم بيرتاح