صورى

الأحد، 21 نوفمبر 2010

عجز الكلام أن يصل الى اللسان

فجأه اكتشفنا انه تعبان والمشكله ان التكاليف كتيره قوى
والامكانيات شبه معدومه
المهم انه كان صابر وراضى بقضاء الله قوى
تتصوروا كان لازم يصلى فى المسجد حتى الفجر!!!
 رغم تعبه الشديد
تتصوروا كان لازم يصوم رمضان!!1
 رغم ان الدكتور منعه من الصيام
استمر على الحاله دى لمدة سنتين تقريباً
كل ماتبص ليه كأنك ترى رجل من الجنه
كل ماتبص ليه وهو ماشى بالعافيه للجامع
تبقى الدمعه تفر من عينك
المرض كان بيشتد شويه بشويه
وهو صابر!!!
أنا باأكلمكم عن أبى الذى لم ينجبنى
أنا باأكلمكم عن والد صاحبى الذى لم تلده امى
أنا باأكلمكم والدموع عارفه طريقها
فى حالت كتيره بيعجز اللسان عن الكلام
بس فى الحاله دى
عجز الكلام ان يصل إلى اللسان
بابا واللى افتخر انى أقول عليه بابا
دخل رمضان عليه وقرر انه يصوم
وكان معلق صور أجداده فى البيت
كل صوره مكتوب عليها تاريخ الميلاد والوفاه
بص لصورته هو وقال..........
فى تاريخ قريب هاينكتب على الصوره دى
طبعا ًقصده  معروف
المهم اشتد التعب بعد رمضان اللى صامه
وكان الكل فاكر انه شوية تعب زياده
زى كل مره 
الا  هووووووووو!!!
لما تعب فى المره دى قال انا
مش هاقوم منها...قلبه حاسس
دخل المستشفى وقعد فتره
ودخل فى أكتر م غيبوبه
وقل مايفوق يقول انا عايذ أصلى
طبعاً كان الكل حزين
على الحاله اللى وصلها
فجأه فاق واتكلم مع أولاده
وافتكروا انه بقى كويس
وفى يوم الجمعه
وقت الصلاه يموت
مات بعد مانطق الشهاده
يااااااااااااااااااااااااااااااه
ياترى فى الحاله دى ممكن الواحد يقول ايه
أقول ايه على رمز مش مجرد شخص
أقول ايه على واحد عاش مكافح طول عمره
عاش فى هدوء عاش وهو متواضع
رغم مكانته الكبيره عند الناس كلها
تتصوروا الجنازه كانت خياليه
الزحام الرهيب
البكاء الغزير
جنازه قلما تراها فى حياتك
وانا ماشى فى الجنازه
لقيت اتنين بيكلموا بعض
بيقولوا لبعض
الناس دى كلها عشان بيحبوه بجد
اصله ميت شهيد
اللى أنا عايذ أقوله
ايه شكل الحياه بعده
ايه طعم الدنيا من غيره
ياترى ممكن الواحد يبقى سعيد من بعده
ياترى ممكن الواحد يفتكره ومايبكيش
ياترى ممكن نشوف زيه تانى
الله يرحمه
نسيت أقول
انه جه فى الرؤيا
بعد وفاته وهو بيحججججججججج

هناك تعليقان (2):

كوكو يقول...

قصه مؤثره جداً

غير معرف يقول...

شكرا يا ميتو وهوا على فكرة كان بيعتبرك إبنه