صورى

الأحد، 28 نوفمبر 2010

دعوت الله أن أموت !!! فجاء الرد

لا أدرى  من أين أبدء
لا أدرى كيف  أتكلم
ماذا عساى ان أقول عن فترة
 كان الحزن ردائى بل كان الهم كسائى
تظهرت بالسعادة وانا أتعس الناس
تظهرت بالفرح والسرور وأنا المهموم المحزون
لأجل كل هذا دعوت الله
تارة أدعوا  الله ان يوفقنى الى عمل خير ويقبضنى عليه
وتارة أدعوا الله ان يميتنى اذا كانت الوفاة خيرا لى
او يحيينى اذا كانت فى الحياة الخير
وتارة تتجدد الآمال فأدعوا الله ان يسعدنى
كنت أسير فى الطريق وأتمنى لو أتعرض لحادث سياره
كنت اجلس وحدى وأتمنى الموت ولا أجده
لدرجة أننى تعقدت من الزغاريد
وكانت المفاجـــــــــــــــــــــــأة
جاء الرد نعم جاء الرد
أجابنى ربى ثلاث مرات كلها تؤدى نفس الغرض
وانا راكب العربيه انقلبت بينا والعربيه اتهشمت
بس طلعت منها سليم والعجيب انى كنت ماسك مصحف فى ايدى
المصحف ماتقفلش ولا وقع من ايدى حتى نظارتى مانكسرتش
فقلت فى نفسى سبحان الله!!!
وبعدين وانا نايم شفت نفسى باقرأ سورة الكهف
وطبعا انا مش فاهم معنى الرؤيا ايه
المهم رجعت لكتاب (تفسير الاحلام ) فاكتشفت
إن اللى يقرأ سورة الكهف فى المنام
نال الامانى وطال عمره حتى يمل الحياة
فقلت فى نفسى سبحان الله!!!
كمان وانا نايم شفت احد اقاربى رحمهم الله وهوسعيد جدا
وكمان جه وأكل عندنا وطبعا انا مش فاهم حاجه
رجعت للكتاب على طول فاكتشفت ان سرور الميت دليل
على حسن حالى عند ربنا وإن أكل الميت دليل على طول حياتى
طبعا حمدت الله على ذلك لكن حزنت لطول حياتى

ليست هناك تعليقات: